Artikler > Mad > Spis mad hvor kalorierne ikke tæller

Søg i alle artikler:

Spis mad hvor kalorierne ikke tæller

15-07-2013
Skrevet af Lisa Bolting / SlankeDoktor.dk - Foto: All Over Press

Der er faktisk madvarer, som du kan spise uden at kalorierne følger med.

Fakta

Slank med SlankeDoktor.dk:


- 91% af vores medlemmer taber sig

- Du får personlig diætistvejledning og skræddersyet kostplan

- Du får professionel motionsvejledning og motionsråd der passer til dig og din hverdag

- Sunde opskrifter fra vores diætister

- Slanke råd og værktøjer, der gør dit vægttab nemmere

Ønsker de fleste af os ikke, at vi kan spise så mange kalorier som muligt uden at tage på? Der er faktisk noget om, at en del af de kalorier, som vi rent faktisk indtager, dem kan vi ikke optage på grund af den form, de findes i.

Fuldkornsrugbrød med kerner.
I et forsøg på Institut for Human Ernæring på Landbohøjskolen viste det sig, at fedtet fra solsikkekerner og især hørfrø i kernerugbrød ikke bliver optaget i særlig høj grad. Og når fedtet ikke optages, kan det heller ikke give kalorier. Andre frø og kerner er endnu ikke undersøgt, så det vides ikke, om det også gælder her. Men det giver god mening at tænke, at jo mere hårdført et frø er, som hørfrø og fx sesamfrø, der er svære at tygge over jo færre kalorier, når at blive optaget i kroppen.

Vil du vide, hvormange kalorier du skal spise for at tabe dig og hvordan, så få hjælp fra vores diætister

Det betyder altså, at der rent faktisk er færre kalorier i et brød med mange hørfrø og måske også andre kerner, end der egentlig står på deklarationen. Alene grundet det faktum at det ikke bliver tygget og finmalet så meget, at du kan optage det.

Grove grøntsager
Jo mere fiberrig en grøntsag er, og jo dårligere du får den tygget, når den er i en rå udgave, da vil du også kunne se nogle af grøntsags resterne i din afføring dagen efter. Det betyder, at lidt af det går ufordøjet igennem, og det betyder igen, at du ikke optager så mange kalorier, som der rent faktisk står, når du slår en fødevare op i en tabel.

Mandler og nødder
De meget fedtrige frø som mandler og nødder indeholder helt op til 60 g fedt pr. 100 g. Men du optager sandsynligvis ikke det hele. Det skyldes igen, at du ikke får tygget din mad så godt. Hvis de derimod er helt fint malet og lavet til fx nøddepasta, så vil du kunne optage alle kalorierne.

Så konklusionen er at det som altid gælder om at spise fiberrigt. Men når du vælger dine fødevarer giver det altså også god mening at vælge produkter i sin mest naturlige form. Altså gerne rå grøntsager og brød og kornprodukter med mange hele kerner.

LÆS OGSÅ:
Få en liste over de mest kaloriefattige madvarer
Download en gratis kalorietabel