Artikler > Motion > Sådan måler du din talje

Søg i alle artikler:

Sådan måler du din talje

02-09-2011
LineJarlkov

De fleste træner for at komme i bedre form og for at få et mindre taljemål. Men hvordan måler man egentlig sin talje korrekt?

Dit taljemål fortæller noget om størrelsen af fedtdepotet på din mave, som det kan være vigtigt at gøre mindre af sundhedsmæssige årsager. Du skal både se på din vægt og dit taljemål, når du skal vurdere resultater. Hvis du f.eks. begynder at være mere fysisk aktiv, kan det godt være, at du i en periode ikke taber kilo men centimeter.

Få hjælp til en sundere livsstil her!

 

 

 

Taljemålets betydning
Jo større taljemål du har, jo større er din risiko for følgesygdomme:



Med hver cm din talje mindskes til under 80 cm. for kvinder og under 94 cm. for mænd, øges din
sundhed.

Mål din talje
Sådan måler du din talje korrekt:
1. Stå med maven afslappet og 25-30 cm afstand mellem fødderne.
2.  Find den øvre del af din hofteknogle og den nederste kant af dine ribben. Din talje er midt mellem de to punkter, uanset om din navle er over eller under.
3. Mål din omkreds med et målebånd efter en afslappet udånding. Sørg for at målebåndet er vandret og ligger jævnt ind til huden hele vejen rundt.

Der er ikke defineret en nedre grænse for taljemål. Hvis du er i tvivl, om du er undervægtig, så brug BMI-tallet som rettesnor. Hvis BMI-tallet er for lavt, anbefales det, at du søger råd og vejledning hos din praktiserende læge. Beregn dit BMI her.

Foto: Thinkstock / Kilde: Sundhedsstyrelsen

Læs også:
Sådan får du en flad mave
Sådan smider kroppen fedtet