Artikler > Mad > Hvad er protein?

Søg i alle artikler:

Hvad er protein?

12-12-2011
Skrevet af Lisa Bolting, Chefdiætist, SlankeDoktor.dk

Protein er kroppens byggesten. Protein er den vigtigste del af musklerne.

Fakta

Sund med SlankeDoktor.dk:
• Egen diætist eller personlig træner
• Danmarks bedste kalorieberegner
• Et fælleskab med andre brugere der hjælper og motiverer hinanden
• Tusindvis af opskrifter udarbejdet af diætister

Sådan virker det

Proteiner består af aminosyrer. Sammensætningen af aminosyrerne afgør, hvilken type protein der dannes. Nogle proteiner kan kroppen selv danne, og andre skal komme gennem det, vi spiser. Mangler du proteiner, kan du blive syg, hvorfor specielt vegetarer skal være opmærksomme på at få alle de nødvendige proteiner.

Proteiner mætter godt og sætter kroppen på arbejde for at nedbryde de enkelte dele af proteinerne. Herudover sikre et tilstrækkeligt proteinindhold i kosten at det bliver fedtvæv og ikke muskler som tabes. Det er ret vigtigt, da det er musklerne som bestemmer forbrændingens størrelse - så protein er muskelopbyggende - sammen med motion. Proteiner er derfor en god erstatning for fedt.

Hvor finder jeg store mængder protein?
Mad fra dyr indeholder sædvanligvis store mængder protein. Det vil sige skært kød, fisk, æg, ost og mælkeprodukter. I grøntsagsgruppen kan proteinerne findes i bønner, linser og kikærter. Disse grøntsager er desuden meget fiberholdige og derfor værdifulde for vægttab.

Hvad kan jeg selv gøre?

· Spis proteiner til dine tre hovedmåltider - og spiser du brød til mellemmåltiderne, skal der også være protein tilstede der.

· Vælg magert kød for eksempel kalkunkød, kylling eller svine-/oksekød med højst 10% fedt

· Spis fisk mindst en gang om ugen

Hvad betyder det?

Da protein ofte kan erstatte fedt i måltidet, sparer du kalorier ved at vælge proteiner frem for fedt. Du skal dog holde øje med, hvor meget du spiser, da proteiner ofte kommer i meget koncentreret form i modsætning til kulhydrater, der ofte kommer i mad, der mest består af vand og kostfibre. Der er 17,2 KJ/4,1 Kcal i 1 gram protein - det er mindre end halvdelen af, hvad der findes i 1 gram fedt.

Læs også:

Slik og søde sager